uranium steamship company

landverhuizershotel Brede Hilledijk

Vanaf 1910 voerde de Uranium Steamship Company diensten uit tussen de Verenigde Staten / Canada en Rotterdam. De aanlegplaats is aan de Maashaven, het Nederlandse kantoor is gevestigd op Boompjes 76a; het hoofdkantoor van het bedrijf staat in New York.
Aan de Maashaven wordt aan de Brede Hilledijk een groot landverhuizershotel gebouwd dat klaar was in 1913. Hier konden 1600 personen verblijven. Dit tot opluchting van de gezondheidsdienst in Rotterdam die moeite had met de vele kleine en onhygiënische logementen verspreid in de stad.
Vooral door de arme emigranten werd gekozen voor de Uranium Steamship Company omdat ze veel goedkoper was dan de Holland America Lijn. Hoe dit bedrijf tegen zulke lage tarieven kon werken is altijd onduidelijk gebleven, vermoed wordt dat filantropen van Joodse afkomst in de Verenigde Staten en Canada geld in het bedrijf pompten.
Het bedrijf voer met een aantal schepen, die men deels ook charterde van andere maatschappijen. De Volturno, Campanello, Uranium en Principello onderhielden een lijndienst op New York en Halifax. De schepen vertrokken vanaf de Maashaven, aan dezelfde kade waar voorheen de Northwest Transport Line gebruik van maakte. Het bedrijf was succesvol en vervoerde in 1910 al 28000 mensen

De 1e Wereldoorlog gooide roet in het eten. De Uranium Steamship Company was volledig afhankelijk van emigranten en deze konden niet meer door Europa reizen, en de maatschappij kreeg geen toestemming om door wateren te varen van de landen in oorlog. Na juni 1914, de start van de oorlog, was het snel gedaan met het bedrijf.
Het hotel bleef tot eind 1928 staan, waarna het deels gesloopt werd, de rest werd 10 jaar later afgebroken.

Volturno 1913

Volturno

De overtocht ging niet altijd goed. Voorbeeld daarvan zijn de gebeurtenissen met de Volturno, die op 2 oktober 1913 de Maashaven verliet. Het schip kon 1024 mensen vervoeren, 24 in de 1e klas, 1000 in de 3e klas. Het schip werd gebouwd in 1906 en was voor deze reis gecharterd door de Uranium Steamship Company. Het schip was niet volledig vol.
Aan boord zijn (veelal Joodse) emigranten uit Hongarije, Oostenrijk, Galicië en Rusland, die voor hun vertrek in loodsen bij het hotel van de Uranium Steamship Company verbleven.
Op 9 oktober breekt aan boord brand uit, terwijl het schip midden op de Atlantische Oceaan vaart. De brand begint aan de voorzijde van het schip, wordt gevolgd door een explosie die 80 / 90 slachtoffers eist. De brand is niet te blussen. Op dat moment zendt men het SOS uit.

 

Maashaven bij Katendrecht – de vertrekkade

Het schip had 19 reddingsboten en 6 houten vlotten aan boord, maar het schip bevindt zich in een zware storm en de reddingsboten worden vermorzeld wanneer ze neergelaten worden.
Dit veroorzaakt onder de opvarenden nog meer paniek. De reddingsboten stuk en de brand die niet te blussen is en het dek dat inmiddels zo heet wordt dat de zolen van de schoenen eraan vastplakken.
Gelukkig zijn er schepen in de buurt en deze komen de overlevenden redden. Met de Grosser Kurfürst gaan 105 mensen naar New York, met de Czar gaan 102 mensen naar Rotterdam, met de Kroonland 90 mensen naar New York, met de Devonian 59 naar Liverpool, de Seydlitz redt 59 mensen, La Tourraine brengt ca 42 mensen naar Le Havre, de Minneapolis brengt 30 mensen naar Tilbury (UK), de Narrangansett 29 personen naar Gravesend, de Rappahannock redt 19 mensen, de Carmania 11 en in totaal worden er ca. 533 mensen gered, ca 131personen komen om. Naast degene die door de explosie omkwamen ook heel wat mensen die door de vermorzelde reddingsboten in de oceaan terecht komen en verdrinken. Op 18 oktober werd het wrak van de Volturno tot zinken gebracht.

bron:
internet,
searlecanada.org,
toen zij uit Rotterdam vertrokken uitg Waanders,
NY Times 14 okt 1913.

illustraties:
onderste © joodserfgoedrotterdam.nl

laatst bijgewerkt:
27 feb 2016