N. V. Simons’ Scheepsslooperij was een onderneming uit Pernis. In 1931 stond er een bericht in Voorwaarts, Sociaal – Democratisch Dagblad dat een perceel van de haven van Rotterdam verhuurd zou gaan worden aan deze onderneming.

De Tijd uit hetzelfde jaar gaf iets meer inzicht. Het was de N. V. S. Simons jr. IJzerhandel die een scheepssloperij zou gaan stichten aan de Uiterdijk 31 in Pernis. Ze verkregen daarvoor een waterperceel van 23.500 m2 en twee percelen grond van 7500 m2 en van 3000 m2. Een maand later, in juni 1931, werd de onderneming wederom genoemd toen de Belgische boot ‘Pieter de Coninck’ gesloopt moest gaan worden en Simons’ Scheepsslooperij daar een bod voor uitbracht.
De gesloopte schepen werden niet alleen opnieuw gebruikt door het ijzer opnieuw te smelten, ook bruikbare onderdelen werden te koop aangeboden. Dat konden voorwerpen zijn als de in de advertentie genoemde waskasten, maar ook partijen teakhout.
Volgens het handelsregister was in 1931 Levie Simons directeur van de onderneming. De oprichter was zijn vader, Simon Simons (Oude Pekela, 20 december 1887), die op 2 januari 1950 in New York overleed. Simon was gehuwd met Minna Goldschmidt (Melsungen, 2 november 1879 – augustus 1951). Vanaf 1920 woonden Minna, Simon en hun twee kinderen op de Graaf Florisstraat 38 in Rotterdam. De kinderen waren Levie (Winschoten, 8 mei 1910 – Rotterdam, 1 maart 1983) en Dora (Winschoten, 18 november 1912 – 1992).
MS Pieter Corneliszoon Hooft
Een van de schepen die op de werf werd gesloopt en veel aandacht trok in de pers was de MS Pieter Corneliszoon Hooft. Dit schip werd in 1925 gebouwd bij Ateliers et Chantiers de la Loire in Saint-Nazaire. Een brand verwoestte passagiersaccommodatie voordat het schip af was. Vervolgens ging dit schip vanaf 31 augustus 1926 varen op de route Rotterdam – Java voor de Stoomvaart Maatschappij Nederland. Er was accommodatie voor 253 eersteklas passagiers, 300 tweede klas, 104 derde klas en 54 vierde klas. Het schip had een bemanning van 262 personen.
Nadat het schip op 8 november 1932 terugkeerde uit Nederlands-Indië brak in de nacht van 13 op 14 november brand uit. Het brandende schip werd naar Schellingwoude gesleept. Daar liet men het schip uitbranden, wat in totaal 10 dagen zou gaan duren. Het wrak werd op 6 december verkocht aan Simons’ Scheepsslooperij. Toen het schip in Pernis lag werd het voor de sloop begon een bezienswaardigheid.
Stopgezet
Begin 1934 waren er nog 42 werknemers actief voor het sloopbedrijf en moest de onderneming worden stopgezet. Financiële problemen lagen daaraan ten grondslag en die werden veroorzaakt doordat betalingen vanuit Duitsland uitbleven. In november van dat jaar lag de onderneming nog steeds stil en werden 42 werknemers ontslagen en het bedrijf gesloten.
Er moet een doorstart gemaakt zijn want er werden in de jaren erna opnieuw scheepswrakken aangekocht en gesloopt. Niet alleen schepen, maar ook kocht de onderneming de tramlijn op Walcheren, 34 km lang, om daarna als schroot te verwerken.
In 1937 werd de communicatie rond de onderneming aangepast en profileerde men zich als een buizen- en staalhandel; maar nog steeds bleef men schepen slopen en de onderneming N. V. Simons’ Scheepsslooperij bleef bestaan.
Verwalter
Als Joods bedrijf kreeg N. V. Simons’ Scheepsslooperij een Verwalter (zaakgelastigde). Dit was C. H. André de la Porte. De onderneming werd tijdens de bezetting niet financieel uitgekleed door de Verwalter en kon na de oorlog verder. In de kranten verscheen het laatste bericht in 1966.
bron:
N.V. SIMONS’ SCHEEPSSLOOPERIJ.. “Voorwaarts : sociaal-democratisch dagblad”. Rotterdam, 30-05-1931, p. 11. Geraadpleegd op Delpher op 21-10-2025, https://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010213098:mpeg21:p011.
ROTTERDAM Een nieuwe scheepsslooperij.. “De Tijd : godsdienstig-staatkundig dagblad”. ‘s-Hertogenbosch, 31-05-1931, p. 2. Geraadpleegd op Delpher op 21-10-2025, https://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010534563:mpeg21:p002.
Pieter de Coninck, “De Maasbode”. Rotterdam, 18-06-1931. Geraadpleegd op Delpher op 21-10-2025, https://resolver.kb.nl/resolve?urn=MMKB04:000198697:mpeg21:p014.
Waskasten, “Voorwaarts : sociaal-democratisch dagblad”. Rotterdam, 06-07-1931, p. 12. Geraadpleegd op Delpher op 21-10-2025, https://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010213129:mpeg21:p012.
Teakhout, “De Maasbode”. Rotterdam, 20-10-1931. Geraadpleegd op Delpher op 21-10-2025, https://resolver.kb.nl/resolve?urn=MMKB04:000198270:mpeg21:p016.
Uit het Handelsregister. “Scheepvaart”. Rotterdam, 02-11-1931, p. 1. Geraadpleegd op Delpher op 21-10-2025, https://resolver.kb.nl/resolve?urn=MMKB19:000757107:mpeg21:p00001.
SLOOPBEDRIJF STOPGEZET.. “De tribune : soc. dem. weekblad”. Amsterdam, 01-11-1934, p. 2. Geraadpleegd op Delpher op 22-10-2025, https://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010482732:mpeg21:p002.
BEDRIJF GESLOTEN.. “De Volkskrant”. ‘s-Hertogenbosch, 02-11-1934, p. 2. Geraadpleegd op Delpher op 22-10-2025, https://resolver.kb.nl/resolve?urn=MMKB12:000151053:mpeg21:p00002.
SIMONS PERNIS. “De Maasbode”. Rotterdam, 05-12-1937. Geraadpleegd op Delpher op 22-10-2025, https://resolver.kb.nl/resolve?urn=MMKB04:000192637:mpeg21:p012.
C H Andre de la Porte, “Algemeen Handelsblad”. Amsterdam, 14-05-1941. Geraadpleegd op Delpher op 22-10-2025, https://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000058607:mpeg21:p002.
Scherpe maatregelen om distributiebesluiten te doen naleven Wie de belangen van het eigen volk niet in het oog houdt, zal onverbiddelijk het slachtoffer daarvan worden.. “Algemeen Handelsblad”. Amsterdam, 14-05-1941. Geraadpleegd op Delpher op 22-10-2025, https://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000058607:mpeg21:p002.
Simon Simons, Familiebericht. “Algemeen Handelsblad”. Amsterdam, 04-01-1950. Geraadpleegd op Delpher op 22-10-2025, https://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNRC01:000087483:mpeg21:p006.
Simon Simons, Stadsarchief Rotterdam, 494-03 Archief van de Gemeentesecretarie Rotterdam, afdeling Bevolking: bevolkingsboekhouding van Rotterdam en geannexeerde gemeenten, inventarisnummer 851-435.
PC Hooft, Wikipedia, https://en.wikipedia.org/wiki/MS_Pieter_Corneliszoon_Hooft (geraadpleegd 22 oktober 2025).
illustratie:
Waskasten, “Voorwaarts : sociaal-democratisch dagblad”. Rotterdam, 06-07-1931, p. 12. Geraadpleegd op Delpher op 21-10-2025, https://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010213129:mpeg21:p012.
OP DE WERF SIMONS TE PERNIS is men druk bezig met het sloopen. “Het nieuws van den dag voor Nederlandsch-Indië”. Batavia, 10-02-1934. Geraadpleegd op Delpher op 22-10-2025, https://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBDDD02:000199676:mpeg21:p023.
gepubliceerd:
22 oktober 2025
laatst bijgewerkt:
22 oktober 2025