Bioscoop Parisien

bioscoopparisienBioscoop Parisien zat op de Korte Hoogstraat 28a. De opening was op 15 november 1908. In 1909 werd de bioscoop verbouwd, in 1922 ging de bioscoop dicht en was er onder een andere naam tussen 1923 en 1924 nog een doorstart.

In de directie van dit theater zaten Joodse ondernemers, maar de geschiedenis van dit theater is niet volledig zonder de naam van de oprichter, de Belg Jean Desmet, te noemen. Niet zonder trots opende hij op 13 maart 1909 zijn eerste vaste bioscoop, Cinema Parisien, aan de Korte Hoogstraat in Rotterdam. Van meet af aan presenteerde hij die als een modern theater, wat tot uitdrukking kwam in zijn films, die de internationale smaak van dat moment weerspiegelden. Dat had ook z’n weerslag op het programma van de reisbioscoop. Ineens was het een en al Italiaanse spektakelfilms wat de klok sloeg. Gli ultimi giorni di Pompei , waarmee Italië op dat moment internationaal furore maakte, draaide als eerste hoofdfilm in Parisien. De film was gebaseerd op een populaire historische roman uit 1834 van Lord Lytton. In zijn advertenties beweerde Desmet dat artiesten uit de Comédie Française in het stuk meespeelden, wat niet zo was”. Desmet had ook in Amsterdam een Cinema Parisien, op de Nieuwendijk 69, opgericht in 1910.cinemaparisien

Joodse ondernemers
Van de Joodse ondernemers die in de directie van deze bioscoop zaten is Majer Ascher (Max) Sprecher te noemen.

bron:
cinematext.nl,
archief Rotterdam,
stuk over Desmet uit Cultuur en migratie in Nederland.
Wilmens, Wim, De kunst van het overleven, Levensverhalen uit de twintigste eeuw (Den Haag 2004)

illustratie:
kaartje bioscoop Parisien

laatst bijgewerkt:
7 september 2019