
Catherine Mariam Heijermans werd op 14 oktober 1859 in Rotterdam geboren als dochter van Herman Heijermans en Mathilda Spiers. Zij was een zus van Herman Heijermans. In 1899 huwde Catherine met de Nederlands-hervormde journalist Justus Johannes (Jan) de Roode (Hoogkarspel, 3 februari 1866). Na het huwelijk woonde het echtpaar op de Volmarijnstraat 153 iun Rotterdam.
Catherine werd doorgaans Marie genoemd en onder die naam verscheen ze in 1881 in de Provinciale Overijsselsche en Zwolsche Courant toen ze in Delft op 19 oktober 1881 een akte-examen deed in handtekenen. In 1884 kreeg Marie een aanstelling als lerares handtekenen bij de Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag. Een jaar later kreeg ze tevens een aanstelling handtekenen aan de Vormschool tot opleiding van Bewaarschoolhouderessen te Rotterdam.
In 1887 vond er een kunsttentoonstelling plaats in Den Haag waar Marie mede exposeerde. Ze stuurde het werk ‘de sluimering eener tachtigjarige’ in, hetgeen bekritiseerd (‘de onbehagelijke tronie der slapende’) werd. In hetzelfde jaar was er een tentoonstelling op de Coolvest in Rotterdam waarvoor Marie een twintigtal stukken instuurde. De pers was enthousiast en schreef: ‘ons trof zeer spoedig een tekening genaamd ‘Het Portret’, en ‘haar Armenhuis, haar Weezen, maar vooral het stuk: Haar laatste dagen, vertonen een zeldzame gave van geduldige afspiegeling van dat menschelijk karakter’. Deze stukken laten zien waar de voorkeur van Marie lag, ze schilderde bij voorkeur ouderen, bejaardenhuizen, armenhuizen en arbeidsters.
In 1890 exposeerde Marie bij de Kunst- en Nijverheidstentoonstelling te Schaerbeek. Marie haalde de krant omdat ze tijdens die tentoonstelling bij het bezoek van de Koning van België, Leopold II, aan hem werd voorgesteld. In september van dat jaar exposeerde Marie wederom in Brussel in De Salon. Er werden door de kunstenaars 1900 stukken ingezonden, 800 werden geweigerd en de werken van Marie werden aangenomen en bovendien werd haar werk Le fin de la Vie een ereplaats op de expositie. De tentoonstelling werd geopend door Koning Leopold II, die wederom werd voorgesteld aan Marie.
In 1891 exposeerde Marie met twee stukken bij de Parijse Salon op de Champs – Elysée. Het waren werken die het oude hospitaal in Brussel voorstelden. In dat jaar woonde Marie niet meer in Rotterdam, maar in Brussel. Dit was tijdelijk, tijdens haar huwelijk in 1899 woonde Marie in Rotterdam.
Vanaf 1921 woonde Marie en Jan vijf jaar lang in Genéve. Jan had er een aanstelling bij het Bureau International du Travail, een organisatie van de Verenigde Naties die zich bezighoudt met arbeidsvraagstukken. In 1921 had Marie een tentoonstelling in Genéve waar ze 200 werken tentoonstelde. Ze keerden rond 1926 terug naar Nederland waar ze op de Amsteldijk 96 in Amsterdam gingen wonen. In 2008 werd er een plaquette op dit huis aangebracht ter nagedachtenis aan Maria.
Marie overleed op 26 oktober 1937 in Amsterdam.
bron:
Catherine Mariam Heijermans, 494-03 Archief van de Gemeentesecretarie Rotterdam, afdeling Bevolking: bevolkingsboekhouding van Rotterdam en geannexeerde gemeenten, inventarisnummer 589.
handtekenen, “Provinciale Overijsselsche en Zwolsche courant”. Zwolle, 20-10-1881. Geraadpleegd op Delpher op 23-04-2025, https://resolver.kb.nl/resolve?urn=MMHCO01:000074901:mpeg21:p004.
Beeldende kunsten, “Utrechtsch provinciaal en stedelijk dagblad”. Utrecht; Utrecht, 02-05-1884, p. 5. Geraadpleegd op Delpher op 23-04-2025, https://resolver.kb.nl/resolve?urn=MMUTRA04:253132121:mpeg21:p00005.
Vormschool, “Het vaderland”. ‘s-Gravenhage; ‘s-Gravenhage, 08-08-1885, p. 1. Geraadpleegd op Delpher op 23-04-2025, https://resolver.kb.nl/resolve?urn=MMKB23:001419034:mpeg21:p00001.
Tronie, Algemeen Handelsblad, 5 juni 1887.
Leopold II, “Utrechtsch provinciaal en stedelijk dagblad”. Utrecht; Utrecht, 07-09-1890, p. 5. Geraadpleegd op Delpher op 23-04-2025, https://resolver.kb.nl/resolve?urn=MMUTRA04:253145069:mpeg21:p00005.
Expositie, “Rotterdamsch nieuwsblad”. Rotterdam, 19-09-1890, p. 1. Geraadpleegd op Delpher op 23-04-2025, https://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:011010194:mpeg21:p001.
Parijse Salon, “De Tijd : godsdienstig-staatkundig dagblad”. ‘s-Hertogenbosch, 11-05-1891, p. 2. Geraadpleegd op Delpher op 23-04-2025, https://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010384694:mpeg21:p006.
Brussel, “Het vaderland”. ‘s-Gravenhage; ‘s-Gravenhage, 30-09-1891, p. 2. Geraadpleegd op Delpher op 23-04-2025, https://resolver.kb.nl/resolve?urn=MMKB23:001432079:mpeg21:p00002.
Huwelijk, “De sociaaldemokraat”. Rotterdam, 24-08-1899, p. 4. Geraadpleegd op Delpher op 23-04-2025, https://resolver.kb.nl/resolve?urn=MMKB23:001531096:mpeg21:p00004.
Marie Heijermans, wikipedia, https://nl.wikipedia.org/wiki/Marie_Heijermans (geraadpleegd 23 april 2025).
illustratie:
Portret van Mathilde Wibaut – Berdenis, Marie Heijermans, Public domain, via Wikimedia Commons.
Huwelijk, “De sociaaldemokraat”. Rotterdam, 24-08-1899, p. 4. Geraadpleegd op Delpher op 23-04-2025, https://resolver.kb.nl/resolve?urn=MMKB23:001531096:mpeg21:p00004.
gepubliceerd:
22 april 2025
laatst bijgewerkt:
22 april 2025